Tradisjoner

Vi har mange tradisjoner i Søndre Dal Gård barnehage. Noen kommer, noen går, og noen blir her i mange år! Tradisjonene er med skape innhold til perioder og temaarbeidet på avdelingene.

Høstsuppe

Vi gir barna kjennskap til ulike frukter og grønnsaker gjennom temaarbeid og samlinger i forkant av denne dagen. Vi ser, smaker, lukter og føler! Vi har en egen grønnsakshage der barna er med på å plukke gulrøtter, squash, sukkererter og andre grønnsaker. Barna kutter opp frukt og grønt sammen med voksne. Dette blir brukt i maten som blir servert til foreldrene senere denne dagen. Vi lager grønnsakssuppe som familiene kan komme og spise i barnehagen sammen med barna.

Forteldrenes oppgave: Bli med på festen:)

Brannvernuke

Denne uka har vi brannsikkerhet som tema i fellessamling. Vi gjennomfører brannøvelser, øver på å gå rolig ut alternative brannutganger og stille oss opp ute. Vi snakker mye om dette på forhånd for at barna ikke skal bli skremt av klokkene. Vi snakker om hvordan vi kan hindre brann å starte.

Snekker Andersen

En over 20 år gammel tradisjon? Vi kjører buss til Trikkestallen og ser på Snekker Andersen. Vi bestiller buss som henter oss i barnehagen, og som kjører oss hjem når teateret er ferdig.

Lucia

Vi samles til opptog når barnehagen åpner. Barna fra Gamlestua og Loftet går i tog og synger "Santa Lucia" og "Vi tenner våre lykter" for småbarna og foresatte. Foreldre og søsken tilbys lussekatter og saft etter toget. De som skal gå i tog må møte opp senest 07.45 ferdig pyntet. Toget går kl. 08.00.

Foreldrenes oppgave: Kle barnet i hvite klær og med glitter dersom barnet ønsker det. Barnehagen har lys til de som går i toget.

Nissefest

De som ønsker kler seg ut som nisser. Vi har fellessamling der vi synger julesanger.  Vi spiser grøt og koser oss. Kanskje kommer nissen?

Foreldrenes oppgave: Kle barna i rødt dersom de ønsker det.

Karneval

Vi baker fastelavensboller sammen med barna noen dager i forkant, og tar opp emnet karneval i samling. På karnevalsdagen kler barna som ønsker det og personalet seg ut og fester med dans og lek, og kanskje en liten forestilling? Vi har fellessamling på Nystua.

Foreldrenes oppgave: Kle barna ut, dersom de ønsker det.

Skidag/Aktivitetsdag

Vi setter en dato og kjører skidag eller alternativt aktivitetsdag etter snøforhold. Det er ski og aking eller aktiviteter og leker på barmark. Vi heier på hverandre! Vi avslutter dagen med medaljeseremoni der alle barna får komme opp på seierspallen.

Rusken

Barna introdueres for miljørvern og ordning og reda i vår egen barnehage. Vi rydder ute, plukker pinner i hagen, vasker leker og sykler. Vi koser oss med is etter hard jobbing.

17. mai

Vi går i tog i nærmiljøet med flagg og korps på stereoen! Førskolebarna går først med fanen. Vi synger "Ja vi elsker", og etter toget er det tradisjonelle leker som potetløp og ballkast utenfor barnehagen. Vi spiser pølser og fiskepinner i lompe, og selvfølgelig is! Vi inviterer Brennastubben barnehage til å feire med oss, og barnas familie er velkommen til å se på eller å gå i toget.

Fiskedag

På fiskedagen får barna møte et stort mangfold av fisk og skalldyr. Barna får se, ta på og utforske de ulike artene. Førskolebarna lager sin egen mat denne dagen av de ulike fiskene. De andre spiser fiskeburger.

Beachparty!

Vi blåser opp det vi har av bassenger og badeballer og har en våt og morsom dag ute i sola. Vi lager vannsklie og koser oss med frisk frukt og annet godt. Denne dagen er selvfølgelig væravhengig, og blir arrangert på kort varsel.

Sommerfest

Foreldre og barn inviteres på sommerfest! Det blir mat og kaker, og vi koser oss i hagen dersom været tillater det. Det blir underholdning og avslutningsseremoni for førskolebarna.