Julen i Søndre Dal Gård barnehage

I barnehagen vår er desember viet til julen, og det er et mangfoldig innhold vi har denne måneden. Vi baker pepperkaker og lussekatter, vi lager julegaver og pynter avdelingene. Vi reiser bort på juleteater, vi har julesamlinger med tradisjonelle norske julesanger, julekalender og vi tenner lys for hver uke i desember. Vi har nissefest, Luciatog, fellessamling om det kristne julebudskapet, og førskolen inviteres til kirken. Les videre...

Den norske julen er ofte eklektisk på den måten at den har hentet sine tradisjoner innenfor Norges land med variasjon i mat, fra ribbe i øst til pinnekjøtt i vest og lutefisk i nord. Og noen har alt på bordet. Det samme er det med nisser, juletre, engler, stjerner og krybben. Noen har en jul med et religiøst innhold, noen har ikke det og noen har en blanding av alt. Og veldig mange i Norge har nettopp denne blandingen, og slik er det også i barnehagen vår. Vi ønsker å gi barna en spennende førjulstid med et innhold som reflekterer mye av det julen kan være i Norge.

Temaet vårt magi og fantasi går inn i sin siste måned, og blir til «Magisk jul på Søndre Dal». Og nettopp det håper vi at det blir. I år blir det skapt noen nye tradisjoner hos oss, med like kalendere og kanskje en nisse som flytter inn, så vi gleder oss.

Jeg ønsker alle en god førjulstid,

Hilsen Tonje