Mål: Barnet skal bli gitt muligheten til å oppdage, utforske og utvikle språket, og
via språket; seg selv.
Tiltak: De voksne skal:
• Legge til rette for arenaer/miljøer hvor de kan tilegne seg språk
• Legge til rette for lek; barn som leker med andre barn lærer språk via leken
• Hjelpe dem med å hoppe inn i det ukjente; det krever mot å prøve og kanskje feile
• «Bade» barna i språk; bruke språket aktivt og introdusere nye begreper og forståelse
Mål: Barnet skal hjelpes til å språklig mestre, forstå, og delta
Tiltak: De voksne skal:
• Etter beste evne, hjelpe barnet med å sette ord på og benevne i ulike situasjoner.
• Forklare og utdype begreper (hvis du aldri har vært på kino vet du ikke hva det er selv
om du forstår selve ordet)
• Gi alle barna mulighet til å delta; eksempelvis i samling, samtalen rundt bordet osv
• Følge med og fange opp barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er
lite språklig aktive, eller har sen språkutvikling (rammeplanen s 24)
Mål: Barnet skal erfare at vi har et helhetlig syn på språk
Tiltak: De voksne skal:
• Være bevisst på at det finnes mange kommunikasjonsformer, både verbale og non-
verbale
• Mange barn er flerspråklige. Det er viktig å ære deres morsmål, samtidig som vi
oppfordrer til å lære norsk